Jeg havna i ringen med Havnaa


Den sympatiske Proffbokseren fra Arendal Bokseklubb er “litt av en kar”.

Vel….
Ganske mye av en kar, egentlig.
Han ruver.
For han er ingen smågutt med sine nesten 200 cm.
Men for meg ruver han mest som som forbilde og venn.

Han er ubeseiret i cruiservekt og kverker grundig alle fordommer om «Den Dumme Voldelige Bokseren».
Og merittlisten hans er lang. I tillegg til å være ubeseiret i alle sine kamper, kunne du blant annet se han på TV da han feide motstanderne av banen i “Råskap” på TV3.

Det er slike forbilder idretten trenger, for han er reflektert, smart, en god venn, målbevisst og har alle de riktige holdningene som en toppidrettssutøver skal ha.

Og han er alltid blid, kvikk i kommentaren, og vi har en frisk tone når vi treffes.
Helt uten primadonnanykker.
Begge to.

Da jeg skulle trene på bokseklubben for litt siden var TV2 der for å filme Kai Robin.
Jeg tuslet rundt og fikk ikke gjort noe vettugt, annet enn å vente.

I en pause spør Kai Robin om jeg ikke skulle trene, siden jeg var der.

«Tror du virkelig jeg står her og hamrer løs på en sekk i bakgrunnen mens TV2 er her for å filme deg», sa jeg.

Kai skjønte poenget selvfølgelig, og skrattlo godt.

 

Hobbybokser

Vi fikk oss en fin prat som vanlig, og i løpet av samtalen kalte han meg «Hobbybokser».

Det er fint.
Jeg trener boksing noen uker på høsten. Innimellom. Knapt nok det også, og nå er det lenge siden jeg har hatt hanskene på.

Og poenget til Kai er veldig bra.
Kai er proffbokser.
Det er ikke jeg.
Ingen har forventninger til at jeg skal kopiere treningsopplegget hans eller kostholdsplanen hans. 

«Jeg lever av dette, og bruker mange timer daglig på yrket mitt, akkurat som alle andre.
Det er helt meningsløst at en hobbybokser skal kopiere mitt treningsregime.

Når jeg er i bobla mi opp mot kampene, er det bare treneren min og meg.
Men ellers kan vi godt trene sammen innimellom, om ikke annet enn at vi er her samtidig, selv om vi gjør forskjellige ting»
For det sosiale er like viktig som noe annet.
Vi etablerte har et ansvar ovenfor de unge, og skal både være en del av, og bidra til et godt miljø»

– Kai Robin Havnaa, proffbokser

Hvorfor gjøre det så vanskelig

Kai og jeg har en styrkeøkt sammen i ny og ne.
Jaja, mest i ne, egentlig, for det er bare på enkelte ting vi har sammenfallende målsetning og forutsetninger.

Men jeg tenker ofte på han og meg når jeg ser treningsprogram som enkelte utfører på treningssenteret hos meg.

Trøste meg for et opplegg enkelte kjører.
Totalt meningsløst avansert.

Det er ingen der som driver med bodybuilding.

Likevel er det noen som kopierer treningsprogrammene og kostholdsplanene til proffene.
Stapper i seg tilskudd og trener pyramider, dropserier og gud vet hva for å bygge store muskler.

Programmer så avanserte at du må ha en grad i matematikk for å forstå dem.
Programmer tilpasset en proff som lever og ånder for sporten sin. 24/7.

Enkel psykologi (Placebo)

Men altså.
Hvis det får deg til å føle deg bedre?
For all del.

Placeboeffekten er ikke til å kimse av.
Så hversågod.

Men du blir ikke i bedre form av det.
Det er som å se de gutta i GASP-klær, og armene rett ut til siden.
Latterlig!

Nei, KISS.

Keep It Simple Stupid.
Gjør det enkelt.

Men når det er sagt…

Ikke det at du bare skal løpe inn på gymmet og begynne å dra i det første og beste apparatet du ser, men det er da grenser for hvor avansert vi vanlige dødelige utøvere på et gym skal holde på.

For saken er at skal du bli som Kai Robin Havnaa, eller de gutta jeg kjenner som faktisk driver med Bodybuilding, så tar det årevis med knallhard trening og 100% dedikasjon før det gir resultater.

Hvis jeg skal bli som Kai Robin, så må jeg slutte i jobben og dedikere meg 100% til både trening og kosthold.

Jada jada jada, jeg vet at jeg er 40 år for sent ute. Så det toget er gått for lenge siden.

Så derfor
Legg lista i riktig høyde, på et nivå du mestrer


For det fine er at selv om lista mi ligger på et annet sted enn Proffbokseren sin sin, så kan vi trene sammen innimellom for det, når det passer sånn.

Ikke i ringen, men øvelsene mine kan matche kai Robin på noen felt.


Selv om jeg ikke gjør det…

KISS.

Keep It Simple Stupid
Er du en hobbyutøver, så tren som det.

Du vil allikevel få gode resultater med det rette programmet.
Og unngår overbelastning, feiltrening og skader.

Og kosttilskudd?
Hva skal du med det?

Spis ordentlig mat og ha det hyggelig.
Det gir deg det overskuddet du trenger.

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg