Gullbarbie, Influensaere og Nynarsissister

«Gullbarbie».

En pris som ikke henger særlig høyt.

 

Gullbarbien er ikkje ein pris å feire. Det er ein verstingpris å skamme seg over,.
Prisen går til medie- og reklameaktørar som er «best på å få ungdom til å føle seg verst.»

Skriver leder i Press, Mina Vinje, i en pressemelding.

Denne prisen heier jeg på.
Jeg er selv far til fire og ser det presset barn og ungdom møter.

Og blogg.no er en av kandidatene.

 

Og her finner du meg, «Kjernekar»

For jeg skriver blogg.
Her på blogg.no.
Og bare jeg blir populær nok kan jeg også bli en influenser.
Eller influensaer hvis jeg ikke passer på.

Smittsom.

For bloggere smitter.
Noen med godt humør.
Noen med dagbokskriverier.
Noen med flott fokus på helse.

Noen med fokus på ….. andre ting enn meg.

Men influens(a)ere er de (vi).
For det er alltid noen som blir påvirket av det som blir skrevet.

Eller smittet.

Det er litt av et ansvar.
Tar ikke lett på det.

 

“Kjernekar” sine verdier

Som «Kjernekar» påstår jeg jo nettopp at jeg er en …. «Kjernekar».
Hel ved, til å stole på. Troverdig.
En kar med konsistens og holdninger som fremmer folkeskikk og god helse.
Uten tilsetninger.

Jeg sa nei til Red Bull.
Og nå er jeg dobbelt glad for det.

Jeg snakker mye i innleggene mine om fornuftig trening uten tilskudd av noe som helst, vennskap og et sunt daglig kosthold.
Ikke om toppidrett.
Ikke om slanking.
Men å jobbe for et liv i en kropp som ikke utgjør en helsefare for en selv.

 

Men bidrar jeg dermed også til kroppspresset?

Er mitt fokus på trening, treningsglede og utbytte av trening en del av det?
Alt det pratet mitt om sunn og ren mat?

Jeg håper og tror at mine bidrag ikke øker kroppspresset, men heller er et bidrag til god helse.
For det blir for galt hvis en ikke kan snakke om trening og kosthold uten at det oppleves som kroppspress.

Men balansen kan være hårfin,.
Jeg ser det.

 

Hvem leser, og hvordan leses innleggene mine?

Det øyeblikket jeg publiserer noe har jeg sluppet ordene fra meg.
Da ligger de der ute og er allemannseie.
Er ikke mine lenger.

Men ansvaret er mitt.

Det er jeg som avsender som er ansvarlig for hva mottaker leser.
Så da gjelder det å være klar og tydelig og ikke bli misforstått.

Ironi er for eksempel en skummel sti å begi seg ut på.
Ikke alle skjønner ironi.
Men ironi kan være hysterisk morsomt.
Hvis en skjønner det.

 

Hva kjennetegner bloggeren

Jeg kan bare snakke for meg selv, men du må like/tørre å stikke deg frem.
Være litt frempå, tror jeg.
Ha et budskap.

Og du må selv like det du “stikker frem”.
Det handler om identitet og integritet.

For jeg må ikke bli en slik Nynarsissist.

For narsissister er en ubehagelig gjeng.
Og totalt uten selvinnsikt.
De overkjører alt og alle for å få det som de vil, og lyver så det renner.

De er skvær skvett gærne.
Jeg har møtt en slik en, og det var ikke greit.
De ødelegger mye før de faller for eget grep, og det ligger alltid noen ofre igjen etter dem.

 

Kanskje noen liker det jeg skriver om trening og livsstil?

Eller mine skrå betraktninger på verden.
Men ikke alle.
«Folk» leser det de vil, og man er ikke alltid herre over hva leseren oppfatter.
Så jeg må trø varsomt, og likevel få frem at «Kjernekar» mener det han sier.

Og står for det.
Er hel ved.

 

SÅ JEG HEIER PÅ GULLBARBIE!

Gjør du?

 

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg