“Kjernekar -The Movie”, Part 1


Vel, ikke helt.

Men jeg skal være stjernen i en spillefilm.
Vel… ikke helt det heller.

Men film blir det, og jeg skal være med.
Ikke akkurat hovedrollen.
Men nesten.

 

«Hei du 🙂
Vil du være skipsoffiser på slaveskipet Fredensborg ……altså filmen som vi lager nå?
Den skal vises på NRK i 2020. 

Vi skal spille inn til uka i Kristiansand.
Tom skal avgi ed som ny kaptein på skuta i Ghana.
Så trenger vi noen flere skipsoffiserer som statister som overværer den høytidelige stunden».

Statist My Ass.

“Dette må jeg bare få til”, tenkte jeg og tok noen raske telefoner.
Jeg har både gruppetimen min og trening med Svenn på onsdager, men altså…
Dette er stas.

Fredrik tok gruppetimen for meg, og Svenn får jeg bare rekke etter innspillingen.
Hvis ikke får han klare seg selv. Dette er viktigere.
Mye viktigere.

Vi snakker Røde løpere og «God kveld Norge, Taco og «Kjernekar» på lørdagskveldene heretter.
“Oscar” og “Walk of fame”.
Master and Commander, Russel Crowe, gå hjem og vogg.
Ship O`hoi.
Nå skal «Kjernekar» blir filmstjerne. 

Godt jeg har begge beina godt plantet på jorda i hvert fall….

«Det er bare å finne frem et kamera, så kommer han».

Jepp, sånn er det.
For slikt syns jeg er lidderlig moro.
Og jeg har, i all beskjedenhet, vært både i avisa og på Tv flere ganger.
Til og med «God Morgen Norge» med Vår Staude og en vimsende Finn Schøll ute i gangen.
Det var i 2012 da jeg ledet en ekspedisjon med unge funksjonshemmede langs Nidelva. En uke med en herlig gjeng. «No Limit» het ekspedisjonen og var en lokal utgave av Lars Monsens «Ingen grenser».

Men det er en annen historie.
Som jeg kan fortelle senere.

For nå skal jeg kle meg ut og spille skuespill igjen.
Er en stund siden sist jeg var med på noe slikt, men dette gir meg energi.
Stor Stas.

Barnslig?
Ja, helt sikkert.
Men det driter jeg i.
Jeg koser meg med skuespill, tant og fjas.

Og uansett er dette en artig ting å være med på som krydder i hverdagen.

Snakk om å kle rollen

Jeg har trent Svenn i noen måneder nå, og han er ikke i tvil.

«Passer bra». At du skal være offiser på et slaveskip er helt i tråd med sånn du er med meg.
Jævla slavedriver»,
 smiler han.

Vi snakker midten av 1700 tallet og på jobb spankulerer jeg rundt på kontoret før jeg drar.

«Lår Båtene», brøler jeg og peker myndig på «Kollega».
«Å, er det rollefiguren din? Er det det du heter i filmen»? spør «Kollega».

«Javisst», sier jeg høytidelig og rekker høflig frem hånden.
«Båtene. Lår Båtene.
Gleder meg»

Så med alle forpliktelser ryddet unna, min bedre 3/4 Reginas velsignelse og fulladet batteri setter jeg kursen mot Odderøya og filminnspilling.

Eller «settet» som vi skuespillere kaller det.

Følg med, følg med. Part 2 kommer…

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg