Når ikke kona vil eller kan, så …

Feelgood ….. 

Jomfruland

Her tilbringer vi hele sommeren og koser oss med late dager, gode venner, strandliv, sykkel og båt.
Helt konge.
Eller “sånn tålelig”, som Sørlenningen ville sagt.

Men det er noe forbaska greier.
Ja, båter altså.

Ja, ikke på sommeren, da.
Da er jo båtlivet en ren fornøyelse.
Men vinterstid…
Not so much!

Da hyttenaboen forleden ga beskjed om at presenningen var blåst av var gode råd dyre.
For ut dit går det bare ferje, og den går ikke akkurat så ofte at det gjør noe nå på vinteren.

Men skitt au.

Dette må jo fikses, og siden det hverken er rakettforskning eller måneferd, så kan jeg fikse det selv.
Det er bare å karre seg ut der.

Ja, særlig.
For siden jeg mistet førerkortet etter ulykken er jeg avhengig av transport.
Upraktisk, men ikke uløsbart i det daglige.

Bortsett fra at kona, min bedre 3/4 Regina, ikke kunne denne gangen.
“Opptatt. Fotballavslutnig for jentungen…”

Forb…..
Nå ble gode råd enda dyrere.

Men alle har noen de ringer til.

 

Mannen som aldri sier nei

Jeg ringer Tommy.

“Du, Tommy», nå skal du høre…. «Presenningen på båten har blåst av og … eh.. du vet lappen og det dritet der…

“Når går ferja?”

“Det må jeg sjekke, men du …… eh… skal du forbi Biltema snart. Jeg må ha ny presenning også. Den røyk til helvete den gamle”

“Ikkjeno problem, Kompis! Åssen type?”

“5 x 3 meter er fint, men det må være den tykke typen”.

“Det fikser mi, Kompis”

“Kan du legge ut også?”

“Selvfølgelig. Har du tau? Hvis ikkje har jeg masse i arbeidsbilen”.

“Ok, takk, men jeg har tau liggende. Jo, og forresten… Ferja går ut dit kl 12, men ikke hjem igjen før 18.30…

“Det går fint, Kompis. E tar med tau uansett og henter deg heime 10.30

“Jaja, ok, det er fint. Takk”

“Men du… Mi får jo helvetes god tid…. bruker ikkje mer enn en time på den presenningen, men hvis mi gjør det i slow motion…”, ler Tommy før vi legger på.

For der har du Tommy.
Mannen som aldri sier nei.
Til sine venner.

 

Ikkje rør no`

Jeg er verdens heldigste kar som har en slik venn.
For har han tid og mulighet stiller Tommy opp.

«Ikkje rør no`. E kommer

Så lenge det står i hans makt og det er innenfor hans kunnskap står han der.
På flekken.

Da rører jeg ingenting.
Annet enn at jeg rusler opp og setter på kaffen, og det tar ikke lang tid før han kommer susende i en eller annen bil
Jeg sier det sånn, for han bytter bil som vi andre bytter skjorte.
Hobby…

«Har du rørt no`?»

«Nei, for all del….»,
sier jeg, og trekker meg klokelig til side.

Og så setter han i gang.

Alle skulle ha en sånn venn.

Ikke bare Mr. Fixit

Heldigvis er han brukendes til flere ting.
For som regel når vi er sammen er det en kaffe, skravvel og høyt under taket.
Og vi snakker om alt mulig. Sånn som bestisser gjør.

Og så trener vi sammen når det passer sånn.

Denne dagen, etter å ha fiksa båten, sammen,  fikk vi oss en aldeles fantastisk rusletur på Jomfruland en smellvakker januardag.

To gode venner med mye på hjertet.

Med kaffe og sjokoladekjeks.
Og godmodig erting, skjemt og alvor.

En fantastisk dag.

 

Ps:
Tommy ville ha King Jr. på Burger King på hjemveien.

Og det fikk han 😀


Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

 

3 kommentarer
    1. Ikke hver dag man leser et innlegg hvor en mann skryter så fint om bestekompisen sin! Veldig koselig 🙂

      Har forøvrig lest litt i bloggen din og synes du skriver bra og fornuftig!

      Glad dag ønskes!

      1. Hei Ninautenfilter 🙂
        Så hyggelig å høre.
        Ha en fin dag du også, og del gjerne bloggen min videre 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg