«Å har du trænt i da`?»

“Å har du trænt i da`”?

«Mads», ser spørrende på meg. 
Jeg var akkurat på vei ut fra gymmet. 
Han er en hyggelig ung mann, 17 år, flink til å trene, i bra form, og har vært med meg på noen økter. Vi slår alltid av en prat, og han er en nyfiken type, så det er alltid greit å stoppe opp litt. 

Jeg fortalte hvordan økta mi hadde vært og vi hadde en hyggelig utveksling av kameratslig treningsprat. 
Selv var han på vei opp til gymmet og skulle trene «sånn og slik».

Så kommer det, ivrig fra unggutten.
«Men, du. E må bare sei det, altså. Du e den sprækeste av de eldre som trener her»!

………………

……….………

Et bilde som inneholder bakke, person, bygning, stående

Automatisk generert beskrivelse
Photo: Pintere

………  ………

………  ………

Etter et par sekunders taushet hvor jeg måler han litt sånn opp og ned, må jeg til slutt bare smile.
Men han mener det jo selvfølgelig godt, og blir flau når jeg begynner å le.
Og han er en fin gutt. Høflig og veloppdragen. 

Fortvilet vil han rette opp… 
«Ja, blant dei voksne, da. Du skjønner å e meiner» stotrer han videre.

 

Og joda, jeg skjønner godt hva han mener. 

Han er jo bare hyggelig og vil gi meg cred for at jeg trener bra og er i god form. Vi har snakket mye sammen på gymmet og jeg vet at jeg er litt eldre enn hans far.

Noe som betyr at jeg er et eller annet sted mellom voksen og døden.

«Takk skal du ha. Tror jeg», smiler jeg, klapper han på skulderen og ønsker han en god økt.
Han puster lettet ut og forter seg lykkelig opp på gymmet.

I bilen knegger jeg ettertenksomt (og litt sårt…) for meg selv. 
Sprek…. 
Eldre…
Fy faen!

Det er Gæmlisser som er «eldre».
Og sprek er noe man er når man er en Gæmliss som i et hele tatt beveger seg.

Men jeg er da i god form.
Til og med i knallform.
Men for han er jeg altså en av de «eldre».

Et bilde som inneholder innendørs, seng

Automatisk generert beskrivelse
Photo: historienet

Men det er vel sånn det er.

Vi ser forskjellig på ting ut ifra hva, hvor og hvordan vi er. 
Jeg er en mann i min beste alder i god form (men eldre enn faren hans…). Takket være gode gener og bra egeninnsats. 
Han er en ung sprett med fremtiden foran seg.
Så da er det kanskje ikke så galt å få litt skryt av den sorten?

Og bare for å ha sagt det…
Jeg er til og med den sprekeste av de eldre som trener på gymmet. 
Dèt er status det!

Et bilde som inneholder person, mann, innendørs, sport

Automatisk generert beskrivelse
Photo: Palla

 

Og dessuten…
Så hang ikke «Mads» heeelt med i svingene når vi trente sammen heller!

Et bilde som inneholder person, innendørs, vegg, oransje

Automatisk generert beskrivelse
Hmf…..

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du “like” Facebook-siden min
“Kjernekraft”

E-post sendes til [email protected] 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg