Darwin og evolusjonen

I dag tidlig var det riktig så fin morgenstemning utover fjorden mot soloppgangen, så jeg stanset, og filosoferte litt over skaperverket som ble brettet ut foran meg. 

Photo. Kjernekar

Min venn Erik Tunstad er en klok fyr som forsker på evolusjonsteorier, og jeg leser med stor interesse det han publiserer
Men jeg lurer på hvorfor ingen lurer på: Hvor gikk det galt? 

Hvordan ble vi sånn? Og hvorfor? 
Er vi ikke «Guds utvalgte», kanskje? 
Satt til å «herske” her på jorda i hans bilde? 

Vel. 
Jeg er hverken religiøs, eller ikke-religiøs. 
Ikke er jeg ateist heller. Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om religion. 
Jeg er samfunnsengasjert, men politisk bevistløs. 
Og jeg tror ikke jeg har noen agenda på vegne av noen eller noe. 

Jeg tror vi får denne ene sjansen på jord. 
Så er det er min oppgave å sørge for at jeg kan bidra, og ha det, best mulig. 
Hva som skjer etterpå må gudene vite. Finnes det et «etterliv», ja så er det fint, og i så fall en meget gledelig overraskelse. 

Uansett er et vel en erklært sannhet at vi har utviklet oss gjennom årtusenene. Vi har erobret alt som erobres kan, er herre over alle jordens dyr og alt annet liv på kloden 
Vi er på topp i næringskjeden, og har altså fra den spede begynnelse utviklet oss til det vi er i dag.  
Til det moderne mennesket. 

Man sier at det moderne mennesket oppstod for 200 000 år siden. 
Derfra og hit har vi altså perfeksjonert skaperverket.  
Gjennom en historie full av rase- og religionskriger, menneskeofringer, inkvisisjonen, Psykopater, Polske Riksdager og Narkotika.  
Og tran. 
For å nevne noe. 

Photo by Free To Use Sounds on Unsplash

Jo, vi har mye å være stolt av. 
Og vi blir bare fetere og fetere. 
I hvertfall her på berget. 

Så hva var meningen? 

Eller kanskje det  ikke er noe «hvorfor». 
Kanskje vi bare er. 
Kanskje vi burde begynne å oppføre oss ordentlig. 
Folkeskikk. 

PS: 
Vi har jo til og med begynt å utforske verdensrommet.  
Men du, tenk om vi møter noen andre der ute? 

Er ikke det som å sende en møkkete uoppdragen unge med en hammer i neven over til de nye naboene som du ikke har blitt kjent med enda? 

Vil vi virkelig fortelle resten av universet om oss?  

Photo: Laugh IT out

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du “like” Facebook-siden min  https://www.facebook.com/Kjernekraft 
E-post sendes til [email protected]  
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg