Eksentrisk på gymmet

Det er mye rart å se på treningssenteret.

Ja, og mye bra også, altså.
Bedre og bedre, faktisk.
Og det er mange nok som syns jeg er selve “Sjefsraringen” – ikke tro jeg ikke vet det…
Men å bli kalt eksentrisk på gymmet er helt ok, for jeg trener annerledes enn de fleste.

Men hva betyr eksentrisk?

Fra latin: Eccentricus «Merkelig», «snodig». 
Noe som avviker fra vanlig skikk og bruk, eiendommelig, forskrudd.

Oisann,
Jaja, det kan godt være meg det, for jeg skiller meg ut – ingen tvil om det.

Vil du følge meg direkte på bloggen
trykker du på “Bloglovin` “– knappen
nederst til venstre.


Men Eksentrisk trening er noe annet

Eksentrisk trening er å “holde igjen, feks å senke en vekt/kroppen, eller møte motstanden feks i et nedtrinn i en trapp”.
I motsetning til klassisk konsentrisk trening hvor man har fokus på å presse/skyve eller dra.

Ved også å ha fokus på den eksentriske fasen i en øvelse påvirkes også de passive elementene i en muskel.


Men vi begynner her:

Enkelt sagt kan man dele opp styrketrening i statiske og dynamiske øvelser.

Statiske øvelser er hvor muskelen ikke endrer lengde, altså ikke beveger seg. Typisk er «planken». Lite nyttig, spør du meg. Hvis man ikke tilfører den noe da… løfte en arm, for eksempel.

Dynamiske øvelser er det som alle stort sett driver med på et treningssenter. Dvs løfte, presse eller trekke til seg kroppsvekt eller vekter. Og en dynamisk øvelse kan deles i to faser. Den konsentriske og den eksentriske.

  • I den konsentriske fasen trekkes muskelen sammen.

Feks når du i en bicepscurl løfter manualen opp mot skulderen med vertikal overarm. Eller presser stangen opp i en benkpress.
Den kan alle.

  • I den eksentriske fasen strekkes muskelen ut igjen.
    Altså når du senker manualen eller stangen ned igjen.
    Og det er her de fleste feiler. Fordi de bare slipper motstanden ned igjen I full fart.

Et eller annet sted leste jeg at du er 50 -75% sterkere i den eksentriske fasen enn i den konsentriske. Jeg har ikke målt dette, men poenget er at du kan «holde igjen» mye mer enn du kan løfte. Dette kan også kalles «Negativ trening».

Da er det sørgelig at ikke alle har skjønt at det er MYE å hente i den eksentriske fasen.


Eksentrisk smitter og “trigger/fyrer av”.

Undertegnede til høyre

Da Svenn og jeg gjennomførte det første programmet jeg hadde satt opp for han fikk han ikke “fyrt av”/kontakt med biceps i bicepscurl. Heller ikke i «Preacherbenken». Da endret vi øvelsen til «Assisted bicepscurl», og vi fikk kontakt/fyrt av muskelen. Det vil si at jeg hjalp til med å få en manual opp til øvre posisjon, og han senket den ned så rolig han kan.

Og vi måtte likevel være forsiktige og passe på at manualen ikke er for tung, for å unngå skader.

Nå fyrer biceps av slik den skal og Svenn kan trene på riktig vis.
Som vil si at han gjør øvelsen med fokus på både den konsentriske og den eksentriske fasen.

En viktig del av poenget er at når man trener med fokus på den eksentriske fasen kan det føre til fremgang ellers også.
Den eksentriske fasen kan også brukes alene for å bli sterkere. Sterkere så man feks kan klare en blytung øvelse som «Pullups». Da starter man i øvre posisjon og senker seg rolig ned. Gjentatte ganger.

Og den eksentriske fasen bør vare ca 2 – 4 sekunder.

 

Men… For det er alltid et Men

Å utelukkende trene eksentrisk er ikke å anbefale.
Det er belastende på muskulaturen, og nybegynnere innen trening er derfor svært utsatt for skader om eksentrisk trening benyttes over evne.
Derfor er det beste å trene variert og kombinere konsentrisk og eksentrisk trening.

Jeg gjør alle øvelser med fokus på begge faser, og blir muligens oppfattet som eksentrisk fordi jeg ALLTID også har fokus på den eksentriske fasen.

«Ta det med ro», sier jeg i gruppetimene mine.
“Ta det med ro”, sier jeg til alle mine kunder.
«Ta det med ro», sier jeg til unggutta på gymmet.

De hører ikke alltid på meg, unggutta, for effekten av å «bounce opp» vekten blir borte når du må senke den rolig ned/tilbake.
Og da må de redusere motstanden/vekta.

Det liker de ikke.


Og, Nei.

Du er ikke eksentrisk når du også har fokus på den eksentriske fasen.
Du er smart.

Vil du følge meg direkte på bloggen
trykker du på “Bloglovin` “– knappen
nederst til venstre.

 

Jeg blir glad hvis du liker og følger Facebook-siden min,
«Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg