Svi fett og få bedre kondis med styrketrening

Ønsker du å trene både styrke, kondisjon og gå ned i vekt?

Men kan ikke sette av nok tid til både kondis- og styrketrening?
Da gjelder det å få mest mulig ut av de øktene du faktisk får til.

Vi kan starte med å se litt på hva kondisjon egentlig er.

“Kondisjon er en populærbetegnelse for treningstilstand eller utholdenhet, og et mål på evnen til å utføre langvarig fysisk arbeid (aerob kapasitet).
Kondisjonen bestemmes av hjertets evne til å pumpe blod ut til de arbeidende muskler og av musklenes evne til å forbrenne det tilførte oksygenet.”

Her står det ikke et ord om løping, men den tradisjonelle definisjonen på kondisjon treffer du nok best ved løping eller annen type aerob trening.
Men du ikke løpe, hvis det er forbrenning eller muskelutholdenhet (muskelkondis) du er ute etter.


Kondisjon og forbrenning gjennom styrketrening

Jeg sier det så enkelt at det er forskjell på «Muskelkondis» og «Løpekondis».
«Løpekondis» handler om å opprettholde en aktivitet over tid.
«Muskelkondis» handler om å bedre musklenes evne til å opprettholde kraft over tid, få mer «hverdags-energi», redusere forfall og bedre mulighetene til å håndtere uforutsette kraftanstrengelser og kraftbehov.

Så altså:
Du får kondisjon og en vanvittig forbrenning gjennom styrketrening når du følger det rette systemet.
Et godt eksempel er «Sirkeltrening» og/eller “Sammensatte øvelser”.

I mine gruppetimer, Kjernekraft, som er lagt opp som en sirkeltrening, er det mye puls og lite prat.
På toppen av det hele består timen av rå, sammensatte, tøffe styrkeøvelser som i løpet av en runde tar for seg absolutt hele kroppen.
Også kondisen.
Deltagerne har svært variert nivå, og alle vrir opp trøyene sine etter økta.
Det er kult, for det betyr at nybegynneren og den svært erfarne får samme utbytte av den samme økta.

Konge !

Genialt !


Kinderegget «Kjernekraft»

I “Kjernekraft” har vi et bredt utvalg øvelser.
Ca 200 klassiske styrkeøvelser, og ca 800 er sammensatte øvelser (compound excercises) som utfordrer flere muskelgrupper på en gang slik at det er mye oksygen som skal ut i kroppen.
Dette betyr at hjertet må pumpe ofte, altså at pulsen øker.
Og dermed også forbrenningen.
Og kondisen.
OG det er tøff, rå styrketrening.

Derfor kan jeg godt kalle det “Kinderegget – Kjernekraft”.

For godt til å være sant?

Nei, heldigvis ikke.
Kjernekraft gir deg maks utbytte av hver eneste økt.
– Styrke
– Forbrenning
– Kondisjon
– Balanse
– Koordinasjon
– Kontroll

 

Hva mer kan man ønske seg?

Variasjon gir valgmuligheter

Jeg velger selvsagt selv hvordan jeg vil trene, og som mange andre vil jeg ha maks utbytte av hver eneste serie og økt.

Passer det slik gjennomfører jeg økta som en sirkel i minst tre runder.
Men det er vanskelig på et treningssenter, med mindre jeg trener så tidlig at jeg er alene der..

Så derfor trener jeg stort sett som alle andre, øvelse for øvelse, og gleder jeg meg over at hver enkelt øvelse i seg selv utfordrer meg så mye at pulsen er høy, uansett.

Og du…

Liker du å løpe, som jeg gjør, så kan du ta en løpetur i tillegg de dagene du ikke trener styrke.
Det gjør jeg innimellom i tillegg til styrkeøktene.

Da får jeg enda mer ut av treningsuka mi.

Konge !
Genialt !

 

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg