Jeg bygde mitt eget hjemme-/utegym

Jeg vil jo gjerne kunne gjøre omtrent det samme som på treningssenteret.

Jeg måtte selvsagt stenge Treningsenteret for noen uker siden.
Da gjelder det å tenke løsninger. Kan jo ikke råtne på rot heller.

Eller bare jogge eller trene med kroppsvekt. Det blir for kjedelig.

Dessuten så dør jeg innvendig hvis jeg bare skal sitte inne på hjemmekontoret hele dagen.

Så jeg handlet inn litt materialer og satte i gang i noen timer på formiddagen i noen dager.
Fruen ville ikke ha “Huller over hele huset”, som hun sa, så jeg endte opp på baksiden av boden, bakerst i hagen.
Men like greit det, for da ble det et skikkelig utendørs “Ghettogym”.

Strikk har jeg fra før, noen restematerialer hadde jeg selvsagt liggende, fantasien har det aldri vært noe galt med, og jeg liker å “holde på”.
Så da var det bare å tegne litt, sette opp en materialliste for et skikkelig gulv, og sette i gang.

 

Sånn ser det ut når alt er ryddet inn. Til høyre ser du trappa ned til “brønnen” for nedtrekk.

 

 

Jeg lager det meste av utstyret selv, men strikk kjøper jeg på Biltema eller Outlet-butikker.
Håndtakene lager jeg av rør og tau.
Strikk og tau blir fort slitt og trevlete, så jeg syns det er greit å ha karabinkroker fast festet på det meste av utstyret.

Diverse strikk med forskjellig motstand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hjemmelagde håndtak

 

 

Her har jeg hengt opp en strikk dobbelt, og hengt på et tau jeg flettet sammen med strips og tape for Tricepspress.

Tricepspress

 

 

Jeg legger stor vekt på å være allsidig i treningen min, og her har du min hjemmelagde slynge.
Med en stillbar reim i toppen kan jeg stille lengden på slyngen, og med den pinnen i mellom tauene blir den akkurat så ustabil som jeg vil ha den.
Pushups i denne er en skikkelig utfordring.

 

En T-bar er GULL for mange øvelser.

Jeg har ikke skiver, men jeg står på en strikk som jeg fester i øyebolten i enden.
Henglset i veggen i den andre enden er den god nok til at jeg feks kan gjøre
skulderpress, stående roing, for å nevne noe.

 

Intet Gym uten en skikkelig benk.

Plankerester skal være temmelig smått før jeg kaster det.
Bak i rotehaugen har jeg mangt og meget liggende, og sammen med restene etter det nye gulvet
ble det en riktig så fin og praktisk benk.
Jeg hengslet ryggen og limte på en treningsmatte (håper ikke kona savner den…).

Og den er ikke et gram tyngre enn de du finner på et vanlig treningssenter heller.

I rotehaugen fant jeg et galvanisert jernør etter en gammel trampoline.
Jeg boret hull og festet en karabinkrok i hver ende, og tapet med sportstape for godt håndfeste.
Jeg fant også noen utendørs kroker som jeg festet i veggen for å legge stangen på, og dermed kan jeg gjøre benkpress.
At strikkene utfordrer støttemuskulaturen i denne øvelsen er ingen ulempe akkurat.

Greit med en plass for litt “lengre drag”

Bodveggen er ikke så høy, og siden jeg hadde en del rester til overs (og liggende fra før) , så
laget jeg en “brønn” for feks nedtrekk..

 

PS:
Ungene syns dette var kjempestas.

De har mast lenge og syns det er “skikkelig urettferdig” at de ikke kan trene på treningssenteret.
Men her kan de være med, og jeg har rigget noen strikk som er tilpasset dem også.
Da kan vi trene sammen, og strikk er aldeles genialt for unger i vekst.

Her kan du se noe av det vi gjør sammen, med hver vår belastning – tilpasset alder og styrke.

 

Her har du mitt “Utendørs Ghettogym  – klart for trening

Nå “tok det litt av” for meg, men jammen har jeg fått et fullverdig treningssenter bak i hagen, og ikke brukte jeg så mange timer på det heller.

Og det går an å gjøre det adskillig enklere enn dette, også.
Fester du noen kroker i veggene og kjøper noen strikk, så har du det du trenger for noen enkle og knallgode økter.

 

 

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

 

2 kommentarer
      1. Ja, det er bare å kjøre på.
        Det meste på et gym kan kopieres, og en har uansett godt av å trene litt annerledes innimellom.
        God påske til deg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg