Jeg trener ikke for å bli yngre…

Jeg trener for å bli eldre.

Men i rettferdighetens navn må jeg bare si at det var ikke jeg som sa det.
Først.
Det var Karsten Isachsen, kjent teolog og forfatter.

Men jeg kunne ikke vært mere enig.
Ungdomskilden finnes ikke, men en kan da gjøre det en kan for å holde forfallet lengst mulig unna.
Det er bare å trø på med de genene jeg har og legge alle kluter til for å være så sprek som mulig.
Så lenge som mulig.
Ja, skulle jeg bli syk så får det være slik, men det er mitt ansvar å forvalte det naturen har gitt meg.

Det tok meg 6 år å bli fortrolig med å fylle 50, og nå er jeg snart ved en annen milepæl.

60…

Jeg gruer meg.

«Alder er bare et tall», sies det.
Og det er mange som forsøker å trøste meg med det.
Det pussige er at de som sier det er enten mye yngre, eller mye eldre enn meg.
De som er yngre har så langt igjen til de blir tatt igjen av alderen at de ikke har nådd krisa enda.
De som er eldre har resignert og trøster seg selv.


Eller er de simpelthen klokere enn meg?

«En må leve her og nå», prediker jeg til stadighet.
Samtidig som jeg sørger over at jeg begynner å bli gammel.

Jeg er altså selv det paradokset jeg mener andre skal unngå.
Triste greier…

Men disse ungdommene på 50 og yngre blir også betenkt når jeg dystert gjør de oppmerksom på at det ikke er lenge igjen til jeg fyller 70.

«Det er bare 12,5 år til», sier jeg.

«Jammen det er jo lenge til», fnyses det tilbake.

«Du», sier jeg». Se 12,5 år bakover. Har det gått fort eller sent»?

Jeg har klart å deprimere mange på den måten.
Tommel opp.

Mens jeg venter…

Forhåpentligvis er det en stund til, men dagen kommer da jeg nok en gang kan sitere Karsten Isachsen.

«Du er gammel den dagen du bøyer deg ned for å knyte skolissen, og når du har gjort det, stanser du et øyeblikk og tenker:
Var det noe mer jeg skulle ha gjort når jeg først er her nede»?

Så mens jeg venter på å bli gammel, så trener jeg og er så aktiv som mulig.

For å ha det gøy, være sprek, frisk, nysgjerrig og full av overskudd.

Ikke for å bli yngre, men for å bli gammel.

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg