Jenter og styrketrening

Jeg møtte vår Legevenninde Grethe i butikken her om dagen.

“Du må skrive om jenter og styrketrening. Det er så viktig at jenter trener styrke, for vet du at skjelettet reduseres etter fylte 30 på kvinner…? Og styrketrening er det beste man kan gjøre for å styrke skjelettet og unngå benskjørhet.”

 

Litt fakta

Faktum er at Norge ligger på verdenstoppen i benskjørhet/Osteoporose.
Folkehelseinstituttet anslår at ca 240.000 nordmenn har benskjørhet, og at det er nesten dobbelt så mange kvinner enn menn som rammes av det.
Risikoen for beinskjørhet er først og fremst knyttet til alder, men også arvelig anlegg.
Andre risikofaktorer er tidlig overgangsalder, høy og tynn kroppsbygning, røyking og underernæring.

Det er temmelig nedslående greier.
Særlig når man vet at det går an å gjøre noe med det.
Ja… ikke det med genene, da.
Eller tidlig overgangsalder og kroppsbygning…
Men det er faktisk noen grep en kan ta.

 

En typisk prat

Her forleden snakket jeg med en dame om trening.
Hun ville vite litt om sånn og slik, og jeg sa at hun var hjertelig velkommen på gymmet hos meg.

«Nei, det skulle jaffal ikke hun trene, for hun ville for alt i verden ikke ha store muskler og se ut som en mann»

Nehei… det kunne jeg da forstå. De aller fleste jenter vil da ikke se ut som en mann.
Ikke jeg heller, forresten.
Eh.. at jenter skal se ut som menn, altså.

Foto: zbrulet.wordpress.com

 

Vi kverker myten med en gang

Ser jeg bort i fra min mistanke om at hun overhodet ikke hadde lyst (noe som er en ærlig sak), så kan vi se på den myten om at jenter får mannemuskler av styrketrening.

For uansett hva grunnen er, så er det mange som tror det.
Eller sier de tror det.

Vel.
Faktum er at jenter også kan få større muskler.
Jepp, sånn er det.

Men det krever vanvittig mye.
For jenter har et helt annet utgangspunkt enn gutta.
De mangler det viktigste – Testosteron.
Nåja, de mangler det ikke, men kvinner har bare 5% testosteron i forhold til menn.

 

Faktorer for muskelvekst

Det er mengden testosteron i kroppen som er den viktigste faktoren for muskelvekst.
I tillegg til beinhard trening – selvsagt.
Og maten man putter i seg.

Så allerede her kan vi kverke bekymringen til «Damen».
Gener har også mye å si, men uten mye testosteron i kroppen, så blir man ikke en «Belgisk blå», altså.
Beklager. Og heldigvis….

Foto: no.play-azlab.com

 

Og så kommer dødsstøtet
De aller fleste gutter som trener styrke blir ikke spesielt digre, de heller.
Beklager gutter.
For de fleste er som deg og meg.
Helt vanlige altså.
Og ikke spesielt store.

 

Men hvorfor skal, eller skal ikke, jenter trene styrketrening?

Jeg kan ikke se en eneste god grunn til at jenter ikke skal trene styrketrening.
Ikke èn!
Men de MÅ ikke.
Akkurat som ingen i hele vide verden MÅ det.
At ikke alle trives eller føler behov for å gå på et gym er en annen sak, men faktum er at styrketrening er godt for mye.
Uansett kjønn.
Eller alder, legning, hudfarge, etnisitet, religion, tid på døgnet eller hva annet en kan komme på.

Vi sakser denne fra nhi.no
https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/ulike-typer-trening/styrketrening/

Her står det blant annet

Styrketrening styrker
– skjellettet
– musklene
– leddene
og bidrar derfor til å forebygge arbeids og belastningsskader.

OG Beinskjørhet.

Det styrker hjerte og lunger, gir deg en bedre fordøyelse, balanse og nattesøvn.
Det kan også redusere symptomer og tegn på mange kroniske sykdommer, som slitasjegikt, ryggsmerter, fedme, hjertesykdom, depresjon og diabetes.

Hjelpe meg.
At dette ikke er allmenkunnskap er jo bare rett og slett sørgelig.

Dersom du tror at styrketrening bare passer for noen grupper, må du tro om igjen. Jenter og damer har akkurat like stort behov for styrketrening som menn har, eldre har vel så god nytte av sterke muskler som unge, og for funksjonshemmede kan økt muskelstyrke gjøre hverdagen enklere.

Trøste og bære….


Trenger man flere argumenter?

Ok, her er ett:
Nå vet vi at skjelettet hos kvinner ikke blir bedre enn det er i 30-års alderen, og da starter nedbrytingen av beinvevet og bare øker med alderen.

Vår legevenninde Grethe satte oss på sporet, og hos “Helsebiblioteket” finner vi blant annet dette om kosthold:

«For at skjelettet skal forbli sterkt, trenger man nok kalsium og vitamin D. Gode kilder til kalsium finnes i meieriprodukter som melk og yoghurt, samt mørkegrønne grønnsaker som spinat»

Og siden vi bor her nord mister vi mye av D-vitaminet vi får av solen.
Derfor skal vi ta tran i vinterhalvåret.

«Ingen fare med meg», sa den tidligere omtalte «Damen».
«Jeg tar kalsiumtbletter og massevis av trantabletter, så jeg klarer meg fint»:

Sorry, Fru Dame:

«Kalsiumtilskudd alene har ingen effekt og kan øke faren for hjerteproblemer hos noen personer. Du bør heller ikke ta mer enn anbefalt dose av D-vitamin. For mye D-vitamin kan føre til svimmelhet, utmattelse og nyreproblemer».

Om styrketrening sier Dr. Grethe dette:

«Joda, all aktivitet er viktig, men særlig styrketrening styrker skjelettet, og når vi vet at skjelettet svekkes fra 30 års-alderen må man begynne så tidlig som mulig.»

 

Så hva mer skal en si?

Dere MÅ ikke, jenter.
Men det er ingen fare for at dere får store muskler av styrketrening.
Med mindre dere er ute etter det, da.
Og da krever det MYE.
Og STORE muskler får dere vel helst av tilskudd som en finner på dopinglista.

Og at styrketrening er godt for det meste, hvis en gjør det på den riktige måten, er det ingen tvil om.

Og forresten, en siste ting:

Det er heller ingen grunn til at jenter skal trene annerledes enn gutter på gymmet.
Hvorfor skulle de det?

Uansett bør du ta kontakt med en trener som kan sette opp et treningsprogram som tilpasses akkurat deg og dine mål.
For eksempel vil det «å stramme opp litt» oftest handle om å bli kvitt litt fett.

Trener du styrke også vil du få bedre holdning i tillegg til alle fordelene jeg har ramset opp lenger opp i dette innlegget.

Så da….. er det vel ikke noe å vente på?
Er det vel?

JEG HEIER PÅ DEG

Vil du følge meg direkte på bloggen trykker du på “Blogglovin` “– knappen nederst til venstre.

Jeg blir også glad hvis du «liker» Facebook-siden min,

«Kjernekraft» min https://www.facebook.com/Kjernekraft

E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg