NED I VEKT?

«Du kan vel spise hva du vil, du som trener så mye»? Den hører jeg ofte. Men, nei. Det kan jeg ikke.

Det er de samme naturlovene som gjelder for meg som alle andre. Det er kalorier inn og kalorier ut. Spiser jeg mer enn jeg forbrenner, legger jeg på meg. Enkel matte. Men spør du meg er å spise seg slank er en ensom og lang affære. Kombinerer man et sunt kosthold med økt hverdagsaktivitet og/eller trening er veien til en sprekere kropp mye raskere. Og det er faktisk lettere enn du tror. Hvis du bare vil det nok. Bestem deg for hvor mye tid du vil sette av til trening/aktivitet. Legg en plan, gjerne sammen med noen som har peiling, eller har lyktes med det selv. Og selv om noe er bedre enn ingenting så holder det ikke å være «flink» en dag i uka.

 

Dette er ikke rakettforskning

Det er dessverre ingen snarveier til god helse, men med helhjertet innsats er det lettere enn du er redd for, og belønningen er formidabel. Trenger du en spesifikk kostholdsplan for stor vektreduksjon og livsstilsendring skal du ta kontakt med fagfolk. Har du «bare» dratt på deg noen ekstra kilo holder det med disse rådene.

  • Spis mindre, beveg deg mer.
  • Styr unna sukker og ferdigprossesert mat.
  • Tenk karbohydrater på dagtid (fordi det er da du skal ha bensin) og proteinrik mat på kvelden (for det er da du bygger opp musklene igjen).
  • Pass på at du koser deg også, men ikke ødelegg det du har bygget opp i løpet av uka.
  • Ikke sult deg

Selv sliter jeg med at jeg er fysen på kveldene og har mange dårlige netter. Det følger vel alderen kanskje, men de kveldene jeg er «flink», og ikke spiser noe etter kl 20 sover jeg bedre.

 

Trening eller målrettet aktivitet kan være en dørstokk mil og det kan være lurt å legge en plan for det også. Noen enkle råd som fungerer for de fleste kan være

  • Skaff deg en Treningsvenn
  • Legg en gjennomførbar plan, gjerne sammen med noen
  • Trenger du et treningsprogram så får du det på treningssenteret ditt
  • OG HOLD DEG TIL PLANEN
  • Belønn deg selv etter hvert som du når dine mål.

 

Men du, er du flink til å belønne deg selv? For det er viktig å feire sine seire. Feire at man når sine mål, uansett hva man driver med i livet. Har du endelig nådd et mål du har satt deg, fått god respons på noe du er opptatt av? Kanskje du endelig klarte å gå på treningssenteret? Eller tok den lenge utsatte løpeturen?
Finn noe å belønne deg med som øker motivasjonen. Det kan være hva som helst. Nesten. Er målet ditt å gå ned i vekt, er det nok ikke så lurt å belønne seg med Napoleonskake for hver ½ kg du går ned, men at du kan ta deg en tur på konditori en gang iblant er vel ikke det verste. For det er fremdeles hold i det gamle munnhellet «Det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som er farlig, men det du spiser mellom nyttår og Jul.» Kanskje har du sett en bukse du tenker «At en dag skal den passe til meg». Det er en god følelse når den en dag gjør det. Og hva med den gamle favorittskjorta som satt som et pølseskinn sist du brukte den… Det er ikke så uvanlig at de som slutter å røyke sparer pengene de ville brukt på røyk, og har en sydentur i kofferteten etter et lite stykke tid. Så feire dine seiere. Belønn deg selv når du oppnår noe eller har nådd et mål.

 

Men altså, i et hav av gode råd er det alltid noen som tilbyr «akkurat det du trenger». Kosttilskudd. Snuser du på den løsningen så sjekk i hvert fall om de kan dokumentere noe som helst. Jeg har enda ikke sett noen som kan det, så «gode råd» blir ikke gode, men dyre. For særlig treningsbransjen flommer over av erklærte sannheter om tilskudd før- under- og etter trening, i det hele tatt produsenter av alt som skal få deg både fit, slankere og sunnere. Alle mine legevenner sier det samme. «Det eneste vi trenger av tilskudd er D-vitamin. Og det er bare om vinteren fordi vi bor så langt nord og har så lite sol. Resten skal du få i deg gjennom kostholdet ditt». ”Spis den maten Mamma lager”, sier Dr. Geir. Det han mener er at den maten du spiser skal være god og sunn, basert på rene produkter. Grovt brød, kjøttkaker, fisk to dager i uka osv. Frokost, lunch, middag og kvelds. Selv liker jeg FHI sine råd og anbefaler det til de som spør.

 

Det er viktig å kose seg også, men lørdagskosen sparer du til, ja lørdag.
Kosttilskudd trenger du ikke, det er produsentene som trenger deg.

Vær aktiv, tren smart, ta tran (eller annen kilde til D-vitamin), drikk vann.
Og spis den maten mamma lager!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg