Strømgjerde og Blodappelsiner

Det eksisterte mange legendariske og sagnomsuste myter da jeg var liten.  
Som Sareptas krukke, Atlantis, Den avskyelige snømannen, Shangri-La, Soria Moria slott.
Og slankepiller. 

En av de mer sagnomsuste er myten om boken «Forstå kvinnen».    Foto: Humoristen.no 

Men en av de mer hardnakkede og dagligdagse var «Ikke skjær grimaser, for du kan bli sånn».  
Hvor ofte hørte jeg ikke det.  
Vi hadde jo hverken nettbrett eller data, så vi kjedet oss lett. Derfor fant vi på noe hele tiden.  
De snille barna var full av spillopper.  
Jeg var full av rampestreker.  
Eller faen som det heter i dag.  

Jeg var på en måte Emil i Lønnebergas ikke fullt så sjarmerende tvillingbror. Ikke var jeg prototypen på en blond nordisk gutt heller. Snarere mørk og lynende sinna hvis jeg måtte være med på noe jeg ikke ville være med på. Og det var “mye” av det. 

Ja, særlig.
Det var mest trass. Eller bare trass. Det må ha vært et sant mareritt å drasse meg med på søndagsturer. Jeg husker selv jeg gikk aller bakerst og holdt tempoet nede. Sur som ei potte. Og ikke nok med at de andre «gikk fra meg». Når jeg endelig tok de igjen, sliten etter å ha bygget opp alt raseri jeg kunne mobilisere, så gikk de hæren fløtte meg av gårde igjen, uten at jeg fikk så mye som en liten pust i bakken.  
 

Men jeg tror jeg var mye blid også. Og garantert lettlurt. «Noen» syns det var en god idé å la meg tisse på strømgjerdet. «Bare se», sa han der han holdt i strømgjerdet mens han satt trygt og godt på sykkelens isolerende gummihjul med beina i været.  
Og jeg tisset.  
Og fikk støt i “likjkar`n”. 

Det var også hans skyld at jeg i vinterkulden sprellet som en nyvasket parkdress i vinden der jeg hang etter tunga på lyktestolpen og brølte som en gjeldet geitekilling.

Min mor messet alltid at du ikke skal bade etter du har spist. Hvor denne villfarelsen kommer fra, må gudene vite.  
Du kan få krampe», mener jeg var forklaringen.  
Vissvass.  

Min kamerat Jørgen fikk krampe etter en lang dag med fridykk.  
De hadde holdt på hele dagen, og ivrige som de var glemte de helt å spise og drikke. Derfor fikk han krampe langt der nede i dypet.  
Og var ikke til å redde.  

Men myten om at været var bedre før tror jeg på. Barndommens somre var alltid lange og fulle av sol.  
Til og med i Trøndelag.  

Min fetter Helge var verdens tøffeste, for han kjørte motorsykkel, en BMW. Den turte jeg ikke ta på en gang. For da kunne jeg få støt.  

Trekk er farlig for det blir du forkjølet av.  
Stiv nakke få du også. Det er noe alle vet.  

Men visste du at det er negerblod i blodappelsin?

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du “like” Facebook-siden min 

E-post sendes til [email protected]  
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg