Yt mer, forvent mindre, og forsyn deg av fatet

Vi kan vel være enige om at «Å ta vare på helsa» for de fleste er det samme som å sørge for at en er fysisk frisk.
Altså 5 om dagen, kle på deg når det er kaldt, ikke drikke for mye alkohol, slutte å røyke, bruke bilbelte, spise
regelmessig, og gå 10000 skritt om dagen. Sånne ting.
Og tran.

Fysisk helse er god kroppslig helse som oppnås
gjennom en god balanse mellom regelmessig
mosjon, sunn diett og hvile.

(wikipedia)

Mine gode Treningsvenner Palla og Svenn er GULL verdt for helsa

Lever vi omtrent sånn er vi sånn tålelig sikret mot det meste.
Rent fysisk.

Men så var det nøtta da. Hodet.


Det er vel helse og ta vare på den også?

Og her er det store kulturelle og personlige forskjeller på hva som skal til for at en har sjelefred.
For psykisk helse handler om hvordan vi fungerer ovenfor omgivelsene våre, sånn rent kognitivt og emosjonelt.
Altså hvordan vi fungerer i hverdagen.

“Psykisk helse handler om tanker og følelser.
En god balanse mellom disse gjør det lettere
å mestre hverdagen, på godt og vondt.”
(helsenorge.no)

Enkelt sagt kan man kanskje si at nøtta er på stell når vi takler en normal travel hverdag, har venner og ikke går mentalt i grøfta når vi møter litt motstand.

Men er «helsa di» det samme som helsa mi?

For i tillegg har vi kanskje forskjellig krav til en del ting?

Jeg for min del er sosial, men introvert.
Jeg har mange bekjente, men få nære venner.
Og jeg MÅ helst helst trene skikkelig noen ganger i uka.
Og jeg må oppleve mestring, at jeg blir verdsatt, og at noen er glad i meg.


Noe enkle regler jeg har laget for meg selv

Jeg må like meg selv
Yte mer.
Forvente mindre.
Gjort er gjort, og spist er spist. Lær av dine feil.
Jeg må leve her og nå, sette pris på det jeg har.
Jeg må forsyne meg av det fatet som ble satt foran meg den dagen jeg ble født.

Og så må jeg ha fred og fordragelighet med min bedre ¾, Regina.
For min helse er mitt ansvar.

Behøver ikke å gjøre det vanskeligere enn det, egentlig.

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge
Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg