Til helvete med BMI

Det er mye snakk om BMI. Body Mass Index.
BMI finner du enkelt på nettet og er en målemetode som gir en indikasjon på om du er overvektig eller ligger innenfor «normalen».

Foto: Iform.nu

Men ærlig talt.
Jeg snakker med mange som sjekker dette selv og til sin skrekk oppdager at de må slanke seg fordi BMI`en er så høy.
Og dette kan godt være personer som jeg aldri ville tenkt skulle gå ned et gram.
Så hva i heiteste huleste er dette nyttig for?

Hva er nå dette BMI`et egentlig?

Verdens helseorganisasjon (WHO) har fastsatt grenseverdier for kroppsmasseindeks hos voksne, disse er ment å forene hensyn til alle typer av sykdom som har med vekt å gjøre og hensyn til individ og samfunn. Grenseverdiene benyttes også i helseovervåking.

Dette må jeg sjekke, og jeg bruker meg selv som eksempel.
Jeg er 57 ½ år.
180 cm høy
93 kg
Trener på treningssenter 5 dager i uka.
(Jo… og er mann, forøvrig)

Jeg tør påstå at jeg er i bra form og mener jeg har ca 3 kg for mye å drasse på.
(Og, nei! Jeg legger ikke ut et bilde i barris).

 

Jeg googlet BMI og valgte noen aktører som er seriøse og til å stole på.

På helesenorge.no kan en lese følgende.

Kroppsmasseindeks (KMI), kalt body mass index (BMI) på engelsk, er et av målene man ser på for å vurdere en persons helserisiko.
I tillegg til ser man på:
midjemål
fysisk aktivitet
kosthold
røykevaner
annet som varierer fra person til person

Verdens helseorganisasjon (WHO) klassifiserer kroppsmasseindeks (KMI) slik for vo​ksne:
Mindre enn 18,5 er undervekt
18,5–24 er normalvekt
25–29 er overvekt
30–34 er fedme grad 1
35–39 er fedme grad 2
40 og over er fedme grad 3

For å regne ut kroppsmasseindeks, bruker du følgende regnestykke:

( Vekt kg / ( Høyde m * Høyde m) ) = Din BMI

Ok.
Med dette regnestykket er min BMI 28,70.
Altså er jeg overvektig, på grensen til fedme grad 1.

Og stopper jeg her, som mange garantert gjør, så må jeg ned i vekt. Antagelig ganske drastisk til og  med.

Men jeg er fremdeles nysgjerrig og har blitt litt sur, så jeg leser videre:

Midjemål
Midjemål kan gi en pekepinn på om man er i risikogruppa for metabolsk syndrom, type 2-diabetes og hjerte- og karsykdom.  Men midjemål bør brukes sammen med KMI når man vurderer helserisiko.Målingen tas med vanlig målebånd der hvor midjen er smalest. Det vil si midt mellom nederste ribben og øverste delen av hoftekammen.

Midjemål over 94 cm for menn gir økt risiko for type 2-diabetes og hjerte- og karsykdom. Midjemål over 102 cm gir betydelig økt risiko.

Så da må jeg opp i strikkekurven til Regina og finne frem målbåndet.
Jeg er 101 cm rundt livet.
Javel.
Så nå er jeg også i risikogruppa for metabolsk syndrom, type 2-diabetes og hjerte- og karsykdom.

Nå er jeg ikke sur lenger, men forbanna, men leser likevel videre.

Mennesker med stor muskelmasse kan ha høy KMI, men har lav fettprosent og karakteriseres ikke som overvektige. For barn og ungdom opp til 18 år er det en egen alders- og kjønnsjustert skala.

Ok. Så da er det kanskje ikke så ille, da?
Alt etter hvilke krav man stiller så vil jeg ikke si at jeg har særlig høy fettprosent, og alle prøver og tester gjort på meg det siste halvåret indikerer at jeg har jernehelse og er i «brukbar» form
(Du har jo så gode verdier at du skulle vært brukt i avl. Harald Brunvand, hjertespesialist (og kamerat))

Men hadde jeg ikke den kunnskapen jeg tross alt har, så ville jeg blitt urolig av dette.
De jeg snakker med sier at de bare har sjekket BMI-kalkulatoren. Noen få har lest videre og sett at for eksempel muskelmasse spiller inn, men har allikevel blitt betenkt.

Og det skjønner jeg.

For alt er relativt.
Og kommer an på øyet som ser.

Sammenligner jeg meg med noen av de gutta jeg kjenner er jeg en liten fis, men blant «vanlige folk» er kanskje jeg den som har «mye kjøtt på kroppen».

Så hvem realitetsorienterer dette for en vanlig dødelig person som sjekker BMI-kalkulatoren?
Hvem forteller «Birger» om han har mye eller lite muskler og/eller fett?

Jeg sjekket noen av de seriøse (etter min mening) aktørene.

Aleris Vektklinikk sier dette

Din BMI er: 28.7

Overvekt (25 – 30)
Din BMI indikerer at du har en overvekt. Din helserisiko kan være forhøyet, men dette er svært individuelt. BMI kan være misvisende dersom du har høy muskelmasse. For å vurdere din helserisiko er det smart å benytte flere mål. Hvis du er kvinne og din livvidde er større enn 88 cm, eller hvis du er mann og din livvidde er over 100 cm så har du forhøyet risiko for livsstilssykdommer som diabetes II, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdom. Det er viktig at du ikke øker din vekt ytterligere, men eventuelt prøver å redusere den noe. Hvis din BMI er høyere enn 27 er risikoen for fedmerelaterte helseplager høyere. Det dokumenteres i nyere undersøkelser at kvinner med BMI 27,3 og menn med BMI 27,8 har økt forekomst av høyt blodtrykk, diabetes og hjertesykdommer.

Grete Roede

Din BMI er 28.7 som er i området for overvekt. Du vil få en lettere hverdag med mer overskudd og bedre helse av å gå ned i vekt.

Her skilles det ikke på kjønn og sies heller ikke noe om at høy muskelmasse påvirker BMI`en.
Men med liten skrift nederst på “arket” står det
* BMI er et mål på balansen mellom høyde og vekt og indikerer om du er normal-, under eller overvektig. Les mer…

LHL

Ditt resultat: 28,7

Overvektig
Din BMI er i området for overvekt. En sunn vekt er viktig for å redusere sannsynligheten for å få livsstilssykdommer.

Her skilles det heller ikke på kjønn og sies heller ikke noe om at høy muskelmasse påvirker BMI`en.
Men nederst på “arket” står det
LES MER OM BMI
https://www.fhi.no/fp/overvekt/kroppsmasseindeks-kmi-og-helse/
https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt/vekt-bmi-og-maling-av-midjen

På Folkehelseinstituttet sine sider finner jeg blant annet dette

( https://www.fhi.no/fp/overvekt/kroppsmasseindeks-kmi-og-helse/ )

En svakhet ved kroppsmasseindeks er at den ikke skiller mellom fett- og muskelmasse. For helsen har det dessuten betydning hvordan fettet er fordelt på kroppen. Fett som samles rundt de indre organene (innvollsfett), vurderes å være mer helseskadelig enn såkalt underhudsfett.

Ja….
Så det er mange faktorer som avgjør om jeg er overvektig og/eller i faresonen.
Mer enn bare BMI-kalkulatoren.
Hvordan skal «vanlige folk» forholde seg til dette?

«Først nå forstår jeg ingenting», som kompisen min sier.

Så hvor nyttig er egentlig BMI for «vanlige folk»?

Null og niks spør du meg.
Den bare skremmer livskiten av deg og gir ingen signifikant indikator på noe som helst som er verdt å bruke for «mannen i gata».

Når «Birger» kommer til meg og er en smule bekymret for at han er lettere overvektig blir jeg forbanna.
For Birger er en vanlig, slank, sprek og aktiv kar på 38 år som ikke har et gram fett for mye.
Ikke trener han styrketrening heller, men spiller litt golf og går litt på ski.

Men BMI-kalkulatoren forteller han at han må «slanke seg».
GALSKAP!

Min konklusjon:

BMI er en indikator som måler «normalen», standarder satt av WHO.
Den tar ikke hensyn til muskelmasse, hvordan evt fett er fordelt på kroppen, eller andre eventuelle personlige faktorer som fysisk aktivitet, kosthold, røykevaner. annet som varierer fra person til person.

Er du redd for at du er i faresonen er det noen enkle grep en kan ta, og er ikke det nok så tar man kontakt med for eksempel Grete Roede, Livea, eller en annen seriøs aktør.
Etter min mening gir de den veiledningen du trenger.

Men prøv nå først disse enkle rådene:

  • Kutt ut sukker, godteri, snacks i hverdagen
  • Spis frokost, lunch, middag og kvelds
  • Ikke spis etter kl 20 (ish)
  • Spis mest karbohydrater på dagtid
  • Spis mest proteiner på kvelden
  • Vær aktiv.
  • Kos deg på lørdager.
  • Ta tran om vinteren

For folk flest holder dette.

Og rett skal være rett:

Skulle jeg trenge hjelp til å bli kvitt mine tre kg her i Arendal hadde jeg tatt Livea-kurs hos Anne Christine på Nr1fitness,
eller kontaktet Mari på Aktiv Trening som tilbyr Grete Roede-kurs.
Bare så det er sagt.
De er erfarne, dyktige damer som snakker om livsstilsendring, og har begge konsepter som jeg tror på.

Men jeg sier det igjen.
Til helvete med BMI på Google

Den er kun nyttig for fagfolk.

 

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min,
«Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg