Uten Nerdene stopper Norge

Du trodde det bare var datafolka som er Nerder?


Pøh. De er overalt, og jeg elsker dem.
Klart jeg gjør. Jeg er jo en sjøl…

Men Nerder er ikke hva de en gang var.

Nerd.
Person som er spesielt flink på et relativt smalt område. Opprinnelig ble ordet brukt om kjedelige, affekterte personer, og senere fikk det stor utbredelse som slangord om «fagidioter».
Etter hvert har det fått en mer positiv klang, og nerd brukes nå særlig om personer som har store kunnskaper om, og stor interesse innen, et spesielt fagfelt.
Kilde: Store Norske leksikon 

Der har du meg.
Om ikke kunnskap, så i hvert fall interesse.
Bare sett meg i gang med å prate om «Kjernekraft» og trening
Jeeezzz…. Da går smella.

Og jammen er det mange som vil snakke med meg om trening også, eller ber om råd og veiledning. Til alle døgnets tider.
Om treningsprogrammer, skader, “kosthold”, alt mulig.
Jeg får de rareste spørsmål.
Og jeg svarer.
For jeg er en «Treningsnerd».
Og stolt av det.

 

Alle har noen de ringer til.

Den som kan alt. Fasiten.
The Master.

De som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av… det de er opptatt med.
Samme hva det er. Det være seg praktiske ting eller sånne datagreier, kunnskap.

It-duden på jobb.
Han snekkerkompisen din som fikser det ingen andre klarer.
Bilmekkeren som får alt til å gå.

De som kan alt om noe.
De som du kan ringe til på søndag ettermiddag når alt er stengt.
De som stiller opp når du trenger det.

Jeg har mange.
Data? Svenn!
Design, logoer? Palla!
Trening? Patrick!
Excel? Min bedre ¾ Regina!
Økonomi? Min bedre ¾ Regina!
Alt mekanisk på bil og båt? Tommy!

Og står røyken ut av ørene på Tommy, for han er vel den jeg kjenner som ligner minst på det klassiske bildet av en Nerd.
Men ingen av de jeg har nevnt gjør vel det, akkurat….

Klassisk Nerd

 

 

 

 

 

 

 

 

Tommy er vel så langt unna du kan komme….
Men han, som oss andre, er mer enn gjennomsnittlig opptatt av sitt, hjelper mer enn gjerne til, og kan snakke bil hele dagen.

Beklager Tommy. Kunne ikke dy meg.

Og hvor heldig er vel ikke jeg som har slike venner.
Som hjelper meg når jeg trenger det.
Som har de lure løsningene.
Som aldri sier nei.

 

Jada, Me too.

Etter jeg byttet til vinterdekk på e-Golfen lyste det ei lampe som fortalte at jeg må sjekke dekktrykket.

Null problem. Jeg fant frem kompressor og alt som trengs og fant ut at dekktrykket var riktig på alle fire hjul.
Inn i bilen igjen. Lampa lyste like forbanna.

Og jeg følte meg til og med temmelig flink der jeg mot normalt bladde i en tykk lefse med instruksjoner.

Jeg trykte i veg på displayet og min allerede tynnslitte tålmodighet var strukket til bristepunktet.
Instruksjonene ledet meg fra side til side og jeg blir stadig henvist til s 195.

Der jeg startet.
Som henviser meg til s 28 og tilbake igjen.

Alle har noen de ringer til.
Bil har jeg aldri hatt noe greie på så det er greit å ha noen som kan hjelpe.
Dessuten er jeg gjerrig, og kan jeg spare noen kroner nøler jeg ikke.

Siden dette ikke er mekanisk, kan jeg ikke ringe til Tommy, men Svenn har svart belte i «Data».
All elektronisk drit som bare skal virke, men som det alltid er ett eller annet faenskap med.

Så jeg ringer Svenn, hopper inn i bilen og svinger innom. Han kommer tuslende ut, like blid som alltid og setter seg inn. Han finner raskt ut av det med lampa, og er heldigvis litt enig med meg i at det ikke var intuitivt å skjønne.

Og Svenn er i sitt ess og dundrer uten videre dikkedarer inn i den elektroniske jungelen.

«Se her», gliser han. «Her er et spill som gir deg poeng når du kjører gjerrig.
Er det ikke flott»?
Vi er innom alle tenkelige innstillinger.
«Er det ikke flott?»
Han hacker telefonen min og gjør sånn at displayet i bilen speiler telefonen.
«Er det ikke flott»?
Svenn stråler om kapp med lyset fra displayet der han manøvrerer omkring i den moderne bils elektroniske jungel.

Og jeg flirer godt.
Møter meg sjøl i døra, kjenner meg så godt igjen i forhold til treningen.

«Kjenner du at det tar der det skal, nå?
Er det ikke flott…?»«Er ikke denne øvelsen helt jævlig», stråler jeg?
«Er det ikke flott?»

Treningsnerd.
Det er meg.

Så der i bilen sitter Teknonerden Svenn, og Treningsnerden meg.
Like opptatt av detaljer og finurlige løsninger, begge to. Helt borte vekk på hvert vårt felt.
«All in» og totalt “Lost in Space” kroer vi oss av lykke når vi kan vandre rundt i vår egen interessesfære.
Og vi misjonerer villig til nytte og plage for de rundt oss.

Han spør meg når det er noe, og jeg spør han.
To Nerder i hvert sitt univers.

Og uten Nerdene stopper Norge.

Er det ikke flott  😀

 

Ønsker du å få varsler når jeg poster et nytt innlegg, kan du like og følge Facebook-siden min, «Kjernekraft» https://www.facebook.com/kjernekraft1/
Husk og aktiver varsler
E-post sendes til [email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg